Terminal płatniczy to korzyści dla Twojego biznesu!

Terminal płatniczy to korzyści dla Twojego biznesu!

Terminal płatniczy kojarzy się z kosztami.

Jeśli ktoś z Was zastanawiał się nad dodaniem płatności kartowych do swojego punktu sprzedaży na pewno od tego rozpoczynał rozważania. Opłata za terminal oraz prowizja od każdej transakcji skutecznie odstrasza. W mojej ocenie jest to tylko jedna strona tego medalu. Być może mniej korzystna, ale jest jeszcze druga – ta niosąca duże korzyści.

I o tym dzisiaj będzie mowa – dlaczego warto mieć terminal płatniczy oraz jakie korzyści on daje. Wstępem do tego artykułu był inny wpis, w którym opisywałem, jak wygląda rynek kart płatniczych w Polsce – tutaj można się z nim zapoznać.

Wnioski były takie:

  • płatności bezgotówkowe zyskują na znaczeniu,
  • coraz więcej osób płaci kartą lub telefonem,
  • płatności bezgotówkowe są wygodne i bezpieczne,
  • brak gotówki w kasie to mniejsze koszty i większe bezpieczeństwo.

Argumentów oczywiście jest więcej, dlatego zachęcam do lektury.

Po pierwsze – zwiększ swoje zyski

Mógłbym zacząć od kosztów, ale zacznijmy od bardziej przyjemnej rzeczy, a mianowicie od zwiększenia zysków, bo summa summarum takie efekt jest bardziej prawdopodobny.

Żyjemy w czasach, kiedy technologia szybko się rozwija dzięki czemu nie musimy już nosić przy sobie tylu rzeczy co kiedyś. Jednym z nich jest portfel. Płatność kartą czy telefonem jest bardzo popularna i klienci tego oczekują. Chcą, aby w sklepach, w których robią zakupy była możliwość płatności tak jak lubią. Dajmy klientom to czego oczekują i pozwólmy im płacić taką metodą jaka jest najbardziej dogodna.

Zyskujemy więcej klientów, bo grono potencjalnych się powiększa. Jeśli dotychczas przyjmowaliśmy tylko gotówkę to zyskujemy tych, którzy nasz sklep omijali, bo wiedzieli, że będzie problem z płatnością. Już ponad 60% Polaków regularnie płaci kartą płatniczą!

Liczne badania np. NBP potwierdzają, że osoby płacące kartą wydaję więcej na zakupach. Nie ogranicza ich gotówka w portfelu. Organizacje płatnicze natomiast szacują, że wzrost obrotów dla punktu sprzedaży może wynieść aż 30%. Jest to mocny argument i ciężko się nie zgodzić, że wzrost dochodów przyczyni się do wzrostu zysków Twojego punktu handlowego.

Po drugie – zwiększ wygodę

27 sekund trwa średnio płatność kartą, a tylko 12 sekund trwa transakcja przy użyciu płatności zbliżeniowej. Te liczby mówią same za siebie. Tak szybka obsługa płatności bez wątpienia wpływa na wygodę robienia zakupów w punkcie, który przyjmuje płatności bezgotówkowe.

Oszczędność czasu nie tylko wynika z szybkości samej transakcji, ale również eliminuje sytuacje, w których klient szuka kwoty do zapłaty lub my akurat nie mamy wydać i powstaje problem. Takie sytuacje często są niezręczne, a poza tym powodują, że kolejka potrafi w szybkim tempie urosnąć to sporych rozmiarów. Do tego dochodzą nerwowi klienci, którym się spieszy i mamy gotowy przepis na problemy.

Niezadowoleni klienci często po pierwsze omijają nasz punkt przy kolejnych zakupach, ale dodatkowo dzielą się negatywną opinią z innymi. Warto wziąć ten argument podczas zestawiania plusów i minusów posiadania terminala.

Warto jeszcze dodać, że to również wygoda dla właścicieli punktów handlowych. Płatności bezgotówkowe trafiają wprost na nasze konto, a więc nie musimy po pracy jechać do banku i wpłacać pieniędzy. Zyskujemy podwójnie: czas i wygodę.

Po trzecie – zwiększ bezpieczeństwo

Płatności bezgotówkowe są bezpieczniejsze niż te przy użyciu gotówki. Bezpieczeństwo zarówno dla klientów jak i dla właścicieli punktów handlowych. Bezpieczeństwo klienta zapewnia odpowiednie szyfrowanie transakcji przez terminal oraz zabezpieczenia stosowane w kartach czy w telefonach. Dodatkowo brak gotówki w portfelu to brak ryzyka utraty pieniędzy, jeśli ktoś ukradnie nam portfel lub go po postu zgubimy. Zagubiona karta może być szybko zablokowana, a wyrobienie nowej to kwestia najczęściej kilku dni.

Najważniejszy argument dla właścicieli punktów sprzedaży to brak gotówki w kasie. Jeśli jakiś złodziej upatrzy sobie nas jako potencjalną ofiarę zaskoczy się, kiedy nic w kasie nie zastanie.

Innym argumentem może być większa przejrzystość w prowadzeniu rozliczeń, jeśli zatrudniamy pracowników. Transakcje bezgotówkowe są rejestrowane, a więc zmniejszamy lukę, że jakaś transakcja nie zostanie odnotowana. Mniejsze tzw. manko w kasie to bez wątpienia kolejna korzyść na konto posiadania terminala.  Warto również dodać, że odwożenie utargu do banku też wiąże się z ryzykiem, którego unikamy, jeśli nasze pieniądze trafiają bezpośrednio na konto.

Po czwarte – jeszcze więcej korzyści

Posiadanie terminala płatniczego zazwyczaj wiąże się z dodatkowymi usługami, które zwiększą atrakcyjność całego rozwiązania.

Na uwagę zasługuje usługa Cash Back, która w ostatnim czasie mocno zyskuje na popularności. Polega ona na możliwości wypłaty przez klienta posiadającego kartę płatniczą niewielkich kwot podczas płacenia za zakupy. Tutaj ważna rzecz – od każdej wypłaty otrzymuje się prowizję, a więc jest to okazja na dodatkowy zarobek.

Kolejną usługą jest tzw. DCC, a więc dynamiczne przewalutowanie, dzięki któremu nasz klient może zapłacić za zakupy we własnej walucie. Przykładowo klient z Wielkiej Brytanii zamiast płacić w PLN może wybrać swoją walutę i ma pewność, że z jego konta nie zniknie więcej pieniędzy niż zostało wyświetlone na terminalu. Podobnie jak w przypadku Cash Back ta usługa pozwala zarobić dodatkową prowizję od każdej transakcji. Jak więc widać terminal ma usługi, które pozwalają zarobić.

Klienci coraz bardziej chcą robić zakupy w miejscach nowoczesnych i korzystać z dobrodziejstw nowych technologii. Akceptowanie płatności bezgotówkowych przez punkty sprzedaży bez wątpienia pozwala się wyróżnić na tym tle i zbudować wizerunek przyjaznej i nowoczesnej firmy. Firmy, która ułatwia życie swoim klientom.

Organizacje kartowe takie jak Visa czy MasterCard cały czas zachęcają swoich klientów do używania kart przy płatnościach dając szereg zachęt w postaci rabatów czy programów lojalnościowych. Wzmacnia to trend wzrostowy dla płatności bezgotówkowych oraz zachęca klientów do wybierania tej metody płatności.

Jak widać wzrost klientów i obrotów to nie wszystkie korzyści. Wizerunek otwartej i przyjaznej klientom firmy pozwoli się wyróżnić. Dodatkowe usługi uatrakcyjniają ofertę punktu handlowego oraz są dodatkowym źródłem przychodów. Wszystko to jest wsparte przez organizacje kartowe, które skutecznie zachęcają do używania kart.

Po piąte – koszty

Przechodzimy do najbardziej newralgicznej części tego artykułu, a więc kosztów. Jak to z nimi jest?

Oczywiście nie można tego uogólnić, bo nie ma jednego standardowego cennika i wszystko zależy od agenta rozliczeniowego, a więc firmy, która procesuje i rozlicza płatności. Wszystko zależne jest od indywidualnej oferty.

Na koszty składają się prowizja od transakcji oraz koszt dzierżawy/zakupu terminala. Na koszty transakcji wpływ ma typ karty: debetowa czy kredytowa oraz organizacja płatnicza np. Visa czy MasterCard.

Dla rozjaśnienia sytuacji można przyjąć, że dla transakcji popularnymi kartami w Polsce, a więc wspominanymi Visa i MasterCard widełki zaczynają się od ok 0,6% do nawet 2%. Karty zagraniczne mogą wiązać się z dużo wyższymi kosztami sięgającymi nawet 5%.

Jeśli chodzi o terminal tutaj podobnie wszystko zależy od oferty jaką otrzymamy od agenta rozliczeniowego. Znaczenie ma typ terminala oraz jego funkcjonalność. Koszty miesięczne wahają się w przedziale od 30 do 60 zł.

Czy to dużo czy mało każdy musi ocenić sobie sam. Zrobienie krótkiego rachunku za i przeciw powinien każdemu podpowiedzieć czy warto.

Po szóste – odbierz terminal za darmo

Z początkiem roku wystartował Program Polska Bezgotówkowa. Czy on jest oraz jakie zasady należy spełnić opisywałem w tym artykule. Krótko mówiąc Program daje nam możliwość odbioru nawet do 3 terminali na rok za darmo. Mówiąc „za darmo” mam na myśli brak opłat za dzierżawę terminala oraz brak prowizji od transakcji. Warunek jeden najważniejszy to brak terminala w punkcie sprzedaży w ostatnich 12 miesiącach.

Więcej o programie można przeczytać na stronie głównej Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Podsumowanie

Płatności bezgotówkowe z roku na rok zyskują na popularności. Coraz więcej klientów rezygnuje z gotówki i wybiera bardziej wygodną i szybszą formę.

Brak gotówki to większe bezpieczeństwo nie tylko dla klientów, ale również dla właścicieli punktów handlowych. Płatności bezgotówkowe są dwukrotnie szybsze niż płatność gotówką. To przekłada się na lepszą obsługę klienta, mniejsze kolejki oraz zwiększa zadowolenie osób robiących zakupy.

Posiadanie terminala płatniczego wpływa pozytywnie na zwiększenie obrotów punktu handlowego. Zyskujemy większe grono klientów – tych którzy płacą tylko bezgotówkowo. Dodatkowo osoby płacące kartą wydają podczas zakupów więcej. Szacunki organizacji kartowych mówią, że wzrost obrotów po instalacji terminala wynosi 30%.

Terminal poza możliwością płatności posiada dodatkowe usługi takie jak Cash Back oraz DCC. Zwiększa to atrakcyjność oferty punktu oraz pozwala zarobić dodatkowe pieniądze dzięki otrzymywanej prowizji.

Płatności bezgotówkowe w punkcie to lepszy wizerunek – nowoczesnej i otwartej na klientów firmy.

Organizacje kartowe takie jak Visa czy Mastercard skutecznie zachęcają klientów do płatności bezgotówkowych organizując ciekawe programy lojalnościowe oraz specjalne oferty rabatowe.

W mojej ocenie terminal daje więcej korzyści, które skutecznie niwelują koszty jakie musimy ponieść na miesięczną opłatę za dzierżawę oraz koszt prowizji od każdej transakcji.

Wartym uwagi jest Program Polska Bezgotówkowa, która pozwala odebrać do 3 terminali bez opłat. Dodatkowo nie ponosimy kosztów prowizji od każdej transakcji.

W Simapce odbierzesz terminal za darmo 

W czerwcu wprowadziliśmy do naszej aplikacji nową usługę – płatności kartą.

Po podpisaniu umowy dostarczamy terminal, który bezprzewodowo łączy się z naszą aplikacją i który pozwala na przyjmowanie płatności.

Terminal Pax D200 jest ciekawym rozwiązaniem wyróżniający się małymi rozmiarami oraz bezprzewodowym działaniem. Posiada wbudowaną baterie i łączy się z naszą aplikacją przy pomocy WiFi.

Dla naszych Partnerów, którzy dotychczas nie posiadali w swoim punkcie handlowym terminala przygotowaliśmy ofertę w ramach Programu Polska Bezgotówkowa. Darmowy terminal i darmowe transakcje przez rok. Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.

Dla naszych Partnerów, którzy mają terminal w punkcie mamy interesującą ofertę. Współpracując z Simapką dostarczamy terminal bezprzewodowy w kwocie 35 zł miesięcznie. Marża od transakcji to 0,35%. Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.

Jeśli jesteś naszym klientem i chcesz skorzystać z naszego rozwiązania wystarczy się zalogować. Umowę każdy może wygenerować online bezpośrednio na koncie.

Jeśli nie posiadasz konta w Simapce możesz założyć je od razu tutaj.